شاهزاده فاضلی: ارائه خدمات تخصصی با دقت بسیار بالا در مرکز جامع ژنتیک رویان

دکتر ابوالحسن شاهزاده فاضلی، مسئول فنی مرکز جامع ژنتیک رویان، با حضور در برنامه تلویزیونی «چرخ» که در روز یکشنبه ۲۲ مهرماه از شبکه چهار سیما پخش شد در گفت‌وگویی ویژه با مجری برنامه، به تأسیس جهاد دانشگاهی در راستای تحقق شعار «ما می‌توانیم» اشاره کرد و گفت: این نهاد با ایمان به توانایی‌های داخلی و با حداقل امکانات و بدون حمایت‌های قوی شروع به فعالیت کرد و انگیزه‌سازی را در کشور شکل داد و نشان داد که می‌توانیم در داخل کشور به پیشرفت‌های علمی و فناوری دست یابیم.
در این برنامه دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی به زبانی ساده و شیوا مفاهیم پیچیده و فعالیت‌های مرکز جدید ژنتیک رویان را بر شمرد و در ادامه به تأثیر نخبگان در جامعه اشاره کرد و زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار پژوهشگاه رویان را به عنوان الگویی درخشان در مدیریت نخبگان معرفی کرد؛ چرا که دکتر کاظمی آشتیانی با گردآوری نخبگان و ایجاد انگیزه، پژوهشگاه رویان را به یک مرجع معتبر علمی در جهان تبدیل کرد و ثابت کرد که یک فرد چگونه می‌تواند سرنوشت کشورش را دگرگون کند.
رئیس دانشکده علوم پایه و فناوری های نوین و عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان، مرکز جامع ژنتیک رویان را به عنوان مرکزی مردمی دانست و اظهار کرد به افرادی که در حوزه ژنتیک پرسشی دارند یا به‌دنبال مشاوره هستند، خدمات ارائه می‌کنیم و این مرکز به ویژه برای افرادی که قصد ازدواج دارند یا با چالش‌های ژنتیکی مواجه هستند، نقش بسزایی ایفا می‌کند. دکتر شاهزاده فاضلی گفت: مشاوره‌های دقیق به این افراد کمک می‌کند تا ریسک‌های احتمالی را شناسایی کنند و با آگاهی به تصمیم‌گیری بپردازند.
ایشان در ادامه توضیح دادند که در مرکز جامع ژنتیک رویان، مراحل مختلفی برای ارزیابی و شناسایی خطرات ژنتیکی انجام می‌شود. به طوری که می‌توان جنین‌ها را پیش از بارداری بررسی کرد و از ابتلای آن‌ها به بیماری‌های خاص مطمئن شد. این خدمات با دقت بالای ۹۵ درصد انجام می‌شود و در ایران، مطابق با بهترین استانداردهای جهانی ارائه می‌گردد.
وی همچنین به هزینه‌های این آزمایشات اشاره کرد که اگر آزمایشات ژنتیک تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی یا سازمان‌ها باشند، هزینه زیادی ندارند و حتی می‌توان گفت این موضوع به نفع بیمه‌ها نیز است؛ زیرا هزینه پیشگیری در مقایسه با هزینه‌های درمان بعدی بسیار کمتر خواهد بود.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگو به بیماری سرطان اشاره کرد و بیان داشت که تحقیقات مستمر در این زمینه در حال انجام است. شاهزاده فاضلی توضیح داد که ۸۰ درصد سرطان‌ها غیر ارثی هستند و سیستم ایمنی بدن معمولاً سلول‌های جهش‌یافته را شناسایی و حذف می‌کند؛ با این حال، سرطان‌های ارثی را می‌توان در جنین شناسایی کرد.
در پایان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان به آینده پزشکی مبتنی بر شخص اشاره کرد و گفت که با پیشرفت علم ژنتیک، به زودی هر فردی دارای اطلاعات ژنتیکی خود خواهد بود که این موضوع می‌تواند در تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک کند. این روند به ویژه در کلینیک‌های تخصصی با استفاده از روش‌های نوین و مشاوره‌های دقیق آغاز خواهد شد.
در نهایت، دکتر فاضلی بر اهمیت تست‌های ژنتیکی و مشاوره‌های تخصصی تأکید کرد و گفت که این گام‌ها می‌توانند به بهبود سلامت جامعه کمک شایانی کنند.

برنامه چرخ: با حضور دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۷/۲۵

فعالیت‌های پژوهشگاه رویان

goup