۴ محقق پژوهشگاه رویان در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان

به گزارش روابط عمومی مرکز علمی جهاد دانشگاهی، فهرست ۲ درصد برتر دانشمندان جهان که توسط دانشگاه استنفورد انجام می‌شود، یک رتبه‌بندی معتبر است که تأثیرگذارترین محققان را در حوزه‌های موضوعی مختلف شناسایی و معرفی می‌کند. در این بین ۴ محقق پژوهشگاه رویان که در زمره دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند، توسط مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی معرفی شد.

بر اساس داده‌های الزویر و با همکاری پایگاه داده اسکوپوس، این رتبه‌بندی ابزاری قدرتمند برای شناسایی رهبران علم جهان است. رتبه‌بندی ۲ درصد برتر استنادی جهان، تلاش می‌کند با ارائه یک روش استاندارد به شناسایی دانشمندانی که تأثیر زیادی در حوزه موضوعی خود داشته‌اند بپردازد. این لیست بر اساس شاخص‌هایی مانند استنادات، شاخص هرش، هم تألیفی و نرمال شده‌ی تعداد استنادات ایجاد می‌شود.
لیست ۲ درصد محققان برتر استنادی، هر سال به روز می‌شود و داده‌های این لیست به دو دسته  Career Long Data   و Single Year Impacts تقسیم می‌شوند. لیست Career Long Data به عملکرد کلی محقق از ابتدای فعالیت او و دستاوردهای اخیر و لیست Single Year Impacts فقط به عملکرد محقق بر اساس سال ۲۰۲۳ میلادی می‌پردازد.
شاخص‌های اصلی فهرست دو درصد دانشمندان برتر:
معیار اصلی این لیست، تعداد استنادات نرمال شده است. شاخص به‌کار رفته‌ی نرمال شده استنادی در این لیست، C-score نام دارد. C-score از چند شاخص کتابسنجی ساخته شده است: تعداد کل استنادات، شاخص هرش، تعداد استنادات دریافتی محقق بدون خود استنادی.
درصد حوزه‌ی موضوعی اصلی و زیر حوزه‌ی موضوعی فرعی محقق بدین‌صورت است: این لیست براساس ۲۲حوزه موضوعی اصلی و ۱۷۶ حوزه موضوعی فرعی تقسیم‌بندی شده است. فقط محققانی شامل دو درصد برتر هستند که در حوزه‌ی موضوعی فرعی قرار گرفته‌اند.
فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان دانشگاه استنفورد به رسمیت شناختن برتری و تأثیر علمی است. با گردآوری داده‌ها از حوزه‌های مختلف علمی و ارائه یک رویکرد منصفانه و مبتنی بر شاخص‌های نرمال شده، این فهرست نه تنها دستاوردهای فردی را تجلیل می‌کند، بلکه بر اهمیت تحقیقات تأثیرگذار در پیشرفت دانش نیز تأکید می‌کند.
دو درصد دانشمندان برتر پژوهشگاه رویان در سال ۲۰۲۴ میلادی:
دکتر حسین بهاروند و دکتر محمدحسین نصراصفهانی دو درصد دانشمندان برتر پژوهشگاه رویان در لیستCareer Long Data .هستند  همچنین نام دو محقق دیگر از پژوهشگاه رویان به همراه محققان لیست Career Long Data، در مجموع ۴ محقق از پژوهشگاه رویانِ جهاد دانشگاهی، در میان اسامی دو درصد برتر جهان حضور دارند.
حسین بهاروند، رضا عمانی سامانی، اشرف معینی و محمدحسین نصراصفهانی از پژوهشگاه رویان محققانی هستند که در Single Year Impacts نیز حضور دارند.
دکتر محمد حسین نصر اصفهانی با ۳۵ سال سابقه‌ی انتشار مقاله، پر تجربه‌ترین محقق جهاددانشگاهی براساس لیست استنفورد است.
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۷/۱۱

فعالیت‌های پژوهشگاه رویان

goup